torsdag 23 juni 2011

Linné gjorde ett antal resor, men tydligen anser man numera att han inte besökte alla platser han beskriver, själv utan har antecknat vad befolkningen berättat.  Dessa ledord tar jag med mig, efter att ha läst på om Linné: 


- natur/vegetation/ras/art
- kultur och levnadsförhållanden
- konsten att analysera 
- antecknade på sin resa till Dalarna, folks vanor, seder och klädsel
- skapade system över naturen
- korrespondens. Linné brevväxlade något otroligt på sina resor. 


Krast uttryckt, jag är fascinerad av kartläggningens arbete. Idag har vi wikipedia, där "alla" får vara linné och lägga in sin kunskap i en gemensam bank. För att bli betrodd måste du dock ha referenser, du kan inte komma på något nytt idag och lägga upp det nätet, "bara sådär". Jag tänker på gammal och ny kunskap. Kunskap som finns, men som inte är antecknad som kunskap, vetskap. Jag tänker på sådant som finns där, men som inte gjorts synligt. Ett bostadsområdes varenda meter staket och häck, vem har antecknat det för eftervärlden? 


Bild: Jag och Linné i botaniska, sommaren 2009. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar