torsdag 9 juni 2011

Blogg:1,

Igår började kursen Spelets Regler om en föreläsning som avhandlade något om spel och något om lek. Vi fick börja tänka om spel och lek som något fysiskt, i en ask så som Monopol. Jag tänkte på min egen familjs monopolspelande, eller ska jag säga lekande istället för vårt Monopol var inte ändligt utan oändligt, vi spelade inte för att vinna. När man var bankrutt och egentligen hade förlorat (om man gått efter spelets regler) så fick man ansöka om lån i banken, och alltid med pengar i handen som resultat, 10-20 000. Spelet stod framme, man "spelade" när både jag och mamma hade lust, och lämnade sen spelet framme igen. Spelet blev en lek.

I föreläsningen refererade man till Gåvan (essai sur le don: forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques) en bok av Marcel Mauss, som gjort en sociologisk analys av gåvosystem. Jag tänker på samhällets dolda regler, de man inte får i en bok (möjligtvis att man kan se Bibeln och andra religiösa skrifter som sådana regelhäften.) Apropå gåvosystem där man förväntas veta reglerna: Mattias G nämnde att det inte alltid är den som ger som faktiskt ger i ett gåvosystem, utan att ta emot också kan vara att visa respekt. Det fick mig att tänka på ett gåvosystem ur en annan synvinkel. Aldrig förr har jag tänkt på det förut men i Italien, om man har pengar så går man till privat barnmorska när man väntar besök och ett sådant besök kostar ca 1500 kronor. Du går mellan 10-20 besök beroende på graviditeten vilket resulterar i en enorm kostnad när det kostar 150 kronor att gå till ett kommunalt sjukhus. Skillnaden i kvalitet är inte stor, utan handlar om sociala regler. SOM TACK och generositet gentemot din privata barnmorska betalar du också för en julklapp varje år, barnets första år. Presenten bör kosta 3000-10000 beroende på hur mycket pengar du har. Den privata barnmorskan har ett helt rum avsett för swarowski-kristaller och påkostade matkorgar. Här skulle man ju kunna tycka att det är den som fått så mycket pengar redan som skulle ge tillbaka. Som att bjuda igen på middag, men faktiskt bjuder hon igen ändå. Hon visar respekt genom att låta kunden visa att denne har råd. Som en biljett till en tävling i vem som kan visa sin uppskattning mest. Det ger hon.


Efter föreläsningen satte spelet igång. Jag har fått en kåkstad på bild att bygga upp på min del av spelplanen, nu är det bara att bygga och vänta på vad som komma skall. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar