torsdag 30 juni 2011

Detta är så skrämmande, men jag måste bara berätta! Jag hämtade hem, för några veckor sedan, gamla krokier och skissblock från tiden på Stenebyskolan. (Sådana block som man köpte av Blockmannen, gubben som åkte runt i buss och sålde block till studenter vid konstskolor.)

Nåväl nu till saken! Idag när jag rensade mitt skrivbord föll två blad ut och jag plockade upp dem. Jag kan inte minnas vem som skrivit dem eller när de skrivits men det är minnesanteckningar till mig, inte av mig men till mig. Antar jag för det är jag som har dem. Det är ett helt ofantligt sammanträffande att följande rader hittas idag:






Arbetsprocess


Listor med ord som inspirerar och tar dig vidare i ditt tankesätt
Var nyfiken och öppen, lyssna.
Var öppen för att det här kan sluta hur som helst. 


Lars Vilks,
Allt är en fördel. 


Ha inte en allt för tydlig bild av resultatet, se processen som en utveckling.


Blanda inte alltid in konsten och konsthantverket i ditt arbete. 


Finns det något i konsten som inte refererar? Kan det vara så abstrakt?
I arbetsprocessen bygger vi ofta upp ett arbete kring referenser men ibland kan det vara befriande att inte göra det. Måste vi? 


Inget sätt är fel, följ din väg och vad du känner just nu. 


Våga ha tillit och lita på din kapacitet, du har alla svar. 


Våga göra "dåliga" arbeten är en förutsättning för att göra bra arbeten!


Våga testa, gör tester


Våga stå still, våga betrakta, våga stå kvar, våga ta emot, det är då det händer!


Fotografera - dokumentera din process, det kan bli ett verk i sig. 


Skissa


Samla på bilder, färger, saker du tycker om, saker du inte tycker om.
Gör en bildbank


Peter Dahl
Kill your darlings.


Gör en 3 dimensionell gestaltning av en bild, avbilda sedan objektet tillbaka till 2 dimension. 


Bryt arbetet och gör något HELT annat! Något oväntat som du inte gjort förut. 


Arbeta med omsorg, tyck om det du gör, välj det du tycker om att arbeta med, tyck om alla moment.
Tänk på det när du arbetar. Det syns. 






"synonymlexikon
symbollexikon
drömlexikon


SKRIVBOK


Skriv när du pratar i telefon
Skriv av när du läser något du tycker om
Skriv strunt
Skriv av dig
Skriv ner idéer, alla. 


Vilka böcker vill jag äga, varför? 


Fältflora/Fåglar i färg, mm


Om det inte känns bra att skriva, köp en diktafon.


Fråga människor du beundrar eller tycker om vad de läser, fråga om en lista.


Förebilder, människor du möter. Lyssna. 


Det kan vara en poäng i att inte göra research, det kan hindra dig från att fortsätta, du finner att detta är redan gjort. 


Research kan vara ett verk i sig. 






Material


Vad har du för relation till materialet? 
Var har materialet för historia?
Varför väljer du det?
Hur kom du i kontakt med det du gör och ditt material? 

1 kommentar:

  1. Slumpen är bäst - om en bara har vett att använda den, lägga märke till den! Följer ditt arbete med spänning, förvänta dig ett IRL-brev snart :).

    SvaraRadera