tisdag 12 april 2011

Två dagar innan handledning

Första veckan av gestaltningsprojektet innebar en introduktion, ett första möte med vår handledare som vi fick uppgifter av, en hel massa tänkande och slutligen ett första handledningsmöte. Uppgifterna vi fick var i sig inspirerande, men också intressant att alla hade så olika svar på frågorna, även om det fanns en viss vinkel på associationerna till ordet konflikt. När jag formulerat temat som ett sätt att ta itu med en egen konflikt var sträckan inte lång till att reflektera över hur jag skulle ta mig an arbetet. Jag inspireras av Sophie Calle och hennes sätt att göra världen delaktig i hennes verk. Jag känner igen mig i hur hon använder orden hon får av världen. Hon får egen utvinning och utnyttjar andra förmågor än sina egna.

Det gör även Post Secret. 

Jag började fundera på vilka konflikter det faktiskt är som jag runtikring och i mig och det var nästan som ett slag i ansiktet när jag insåg att jag inte vill ha konflikten löst. Inte den. Inte den största.


Jag har satt den på hyllan.



Jag gjorde konflikten aktuell genom att plocka ner den från hyllan, men sen tog jag avstånd ifrån den genom att radera ord och skapa något nytt. Budskapet i de nya orden har inget med den ursprungliga konflikten att göra. Inte mer än att den förlöstes ur den. Jag tog avstånd från att lösa något och när jag raderade orden kände jag hur jag stack huvudet i sanden. Är det att lösa en konflikt? Skulle jag ens lösa en konflikt? Jag gömde även mig själv när jag raderade orden. Raderade jag ens orden när jag täckte för dem? Det var inte förrän på handledningsmötet som jag sedan kände att jag egentligen tog tag i någon konflikt. När jag läste upp resultatet högt för alla och tog plats för att visa något jag gjort. Fruktansvärt. Men jag känner mig stolt. Jag har inte problem med att uttrycka mina åsikter, men att ha allas fulla uppmärksamhet på mina ord är jobbigt. Därför ska jag jobba mer med det. Jag vet inte hur än.





Jag har efter handledningen undersökt hyllan och kommit fram till att jag har svårt för det hårda och raka i den samtidigt som jag gillar hur den organiserar och samlar. Vad händer om jag gör hyllan mjuk?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar