måndag 4 juli 2011

Till Camilla - julimånadens handledare

Jag är en socialantropolog på vandrande fot. Ur för mig nya perspektiv försöker jag ta mig an det dagliga livet innan under och efter vad andra skulle kalla semestern. Med nya ögon försöker jag se på det "du" gör, det jag gör och hur det fungerar tillsammans. Jag följer de råd jag har på lapparna (klicka och förstora en gång)  och ser de som uppdrag, som jag så väl nämnt innan. Detta är ett sammanfattande inlägg, inför den uteblivande handledningen som de andra deltar i på torsdag. 

Jag har hittills gått, åkt spårvagn, bil och båt och med mig överallt har jag mitt block. I mitt block skriver jag det jag ser och ibland sådant jag inte ser. Jag skriver det som att jag inte vet vad det ska bli av texterna, för det vet jag ännu inte. Allt jag gör gör jag utan mål. Jag har tidigare skrivit om görandet, och om syftet med görandet för kreativitetens skull. Görandet får mig att tänka nytänkande och ironiskt nog överanalyserar jag inte, som jag annars så ofta gör när jag "bara" tänker. Jag gör. Jag håller igång. och jag skriver ner. Jag skriver inte ner allt jag gör, för det är inte därför jag gör det. Men jag skriver ner det jag tänkt på när jag gjort det. 

Jag undersöker också det stora havet av internet och litteraturen i min bokhylla. Jag läser på om kvinnor som gjort samma sak på annat sätt och män som gjort något annat på samma sätt. Låter det krångligt? Ett inlägg kommer om det snart. 

Första resan ser jag snart som avklarad, den har hittills behandlat Göteborg city och delar av södra skärgården. En längre resa är planerad till onsdag. 
NU: Dags att skriva listor och lista skrivande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar