tisdag 19 juli 2011

Q: Var eller i vad möts jag och Fredrika Bremer förutom att hon är namnet på min ros?

Fredrika_Bremer_painted_by_Sandberg_1843.jpg
A: "År 1821 begav sig Fredrika tillsammans med familjen och betjänten iväg på en resa i täckvagn ner till kontinenten, en så kallad uppfostringsresa för unga damer och herrar som skulle ta lärdom av språken och den kontinentala kulturen. Familjen besökte TysklandSchweizFrankrike, och Nederländerna.Paris där de stannade en längre tid fick hon insikt i stadens sociala verksamheter, en erfarenhet hon tog med sig. Efter hemkomsten 1823 deltog hon i Stockholms sällskapsliv eller fördrev tiden med att brodera, konversera, läsa dikter och andra för en ung dam lämpliga sysslor. "Broderande på en evig och grå halsremsa domnade jag alltmer, det vill säga i mina livligare krafter, i min håg att leva", skrev hon i sin dagbok. Förutom att skriva studerade hon naturen och tecknade gärna och hon fann ett lugn och en tillfredsställelse i att spinna, medan hennes främsta kall tog sikte på att försöka hjälpa de socialt utstötta." Källa






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar