torsdag 17 februari 2011

SERIER



3 serier som inspirerar mig konstnärligt

Camille Aubry 
Jag hittade denna illustrationen av ren slump när jag var ute efter något annat. Jag attraherades av att bilden var en illustration i serieform och inte en uttalad serie, jag känner även igen mig i hur Aubry jobbar med pennan. Nu när jag går tillbaka och tittar på mina fynd blir jag sugen på att sätta mig ner och jobba med bilder på just detta sättet. Seriebildform. Det är ett gott betyg, tycker jag när dendär lusten väcks så till vida att man inte kan hejda den. 


Jan Stenmark
Liksom en del andra i klassen valde jag Jan Stenmark som konstnärligt inspirerande. Hans bilder får mig att släppa taget om mig själv och bara göra. Ofta är det i mitt kontrollbehov som en idé dör, tänk om den inte uppfattas så som jag menade? - Skitbra skulle Jan Stenmark sagt säger jag, också kör jag. Kanske kommer jag också till dendär punkten i livet där man inte behöver någons bekräftelse. Kanske är det det jag aldrig gör. 




Facebook som berättelseform/serie. Konstnärligt och pedagogiskt inspirerande. Det är många gånger som jag gör utgår ifrån något pedagogiskt när jag jobbar konstnärligt, och många gånger är min skapandeprocess pedagogiskt förklarad, även om den är mer invecklad i mitt huvud. Jag kommer ofta tillbaka till att berätta andras berättelser, och det är inte få gånger som bilder varit inblandade. Facebook skulle man kunna säga är världens största bildbank för människors vardag och icke-vardag som bibehåller lika många berättelser som bilder. Framför allt verkar bilderna i ett album som en väldigt pedagogiskt upplagd serie bilder. Vi är hela tiden med och uppdaterade, i text och bild. 



Seriestripar som inspirerar mig i mitt pedagogiska arbete. 

Askungen av Johanna Rubin Dranger
Jag gillar när man i skolvärlden arbetar med barnens samtid och kan verkligen se den nya askungen på plats i klassrummet. Hur hennes syster istället kommer i skymundan och ger barnen en annan bild av tidigare föreställningar. Något jag har lärt mig genom lärarledda gruppdiskussioner är att det finns många sidor av ett svar. Det gäller (enligt min uppfattning av en intressant diskussion) att vända på elevernas föreställningar för att eleven ska få syn på sina egna tankar de hade från början. Omarbetade berättelser är väldigt intressanta för de flesta har en relation till dem. 

Hyo Jung Ha 

Nedan skupltur/bok/serie/hantverk/berättelse/filmmanus hittade jag av en slump. Först förstod jag inte vad det var, och sen förstod jag att det för mig var det den var. Jag blev så nyfiken, ville vara där, bläddra, känna, ta mig in bland träden och tyckte att exemplet skulle vara ypperligt i skolan. Vad är en berättelse? Berättelsen jag får i mitt huvud när jag ser på ett verk triggar igång min attraktion för verket. Jag vill visa för eleverna att de skapar berättelser utan att det för den sakens skull är i form av 8 rutor med bildtext och en karaktär man får följa. Mina elever är berättelser. 



Till fredag (idag) ska vi ha gjort vår egen serie, utifrån workshopen vi hade i onsdags. Hade jag haft mer tid hade jag färglagt den. Se hur den blev i nästa inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar