tisdag 15 februari 2011

Att: Malin & Emma (och alla andra som vill läsa mitt förslag)

I måndags fick vi i uppgift att individuellt komma med ett förslag till våra gruppers lektionsplaneringar. Sedan skulle vi presentera dessa i vår grupp och diskutera kring hur vi ska göra på Schillerska när vi tar oss an en kulturdag med deras elever. Det ingår även att lägga upp den individuella lektionsplaneringen på bloggen, här är min:


Workshopen har jag själv deltagit i tidigare men under andra omständigheter vad gäller tidsram och reflektion. 


Plats: Var som helst går egentligen bra, förutsatt att det finns utrymme för eleven att skapa en egen hörna, en egen plats i anslutning till gruppen. I en bildsal, på en gårdsplan, det spelar ingen större roll.


Hur: Eleven blir tilldelad ett objekt, slumpmässigt. Exempel på objekt är klocka, fotboll, Videoband. 
Eleven ska sätta sig in i och granska objektets betydelse, gärna genom dokumentation av föremålet i olika miljöer, för att komma fram till detta. När eleven känner sig klar ska föremålet plockas isär och återigen byggas ihop i en ny form. 
Eleven har 1,5 h på sig att dokumentera hela processen och arbeta med föremålet. Den sista halvtimmen går åt till redovisning av processen som lett fram till ett nytt föremål. 


Varför: Arbetsmetoden kräver att eleven reflekterar över processen och dokumentationen vilket för eleven närmre sitt arbete. Genom processredovisning får eleven ta ett steg ifrån processen och titta på den utan att vara i den. Lektionen belyser också hur associationsförmågan arbetar i berättelser. 


Material som behövs: Lika många föremål som elever. Olika sorters lim, nål och tråd. Elevernas eget dokumentationsmaterial, så som någon slags kamera, penna och papper. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar