måndag 6 december 2010

efter morgonsamling med Rasoul Nejadmehr.

Interkulturalitet  och 

kreativitet. 

Idag, igår och i morgon. Huvudet fullkomligt spränger av idéer. Jag får vässa min kreativa förmåga i processer som jag inte stött på innan. Jag ingår i en klass som i princip består av 25 vandrande kulturer. Klass. Skolklass alltså. Det är på rasterna det händer. Vi kan göra detta, eller det, eller varför inte såhär? Huvudsaken är den där känslan av att vi kan. Den där känslan som uppstår i mötet med någon annorlunda, fast ändå tillräckligt lika för att vilja åt samma håll. Och så de som vill åt ett annat håll, och vad man kan lära sig av deras kreativa process. Du kan vara en kreativ process, så länge du inte är någon annans kreativa process. Eller är det ok att styras? Är det det vi låter oss göras av våra kulturer?

Ja, ungefär sådär snurrar det i min skalle nu. 

Denna veckan kommer att bestå av Egen läsning, tema kreativitet, och detta då i teoretiskt bemärkelse. Handledning, ett samtal med min mentor. Egen läsning. Kvällsjobb och skrivarbete. Sen, om vi har tur, då blir det helg och julmarknad

3 kommentarer:

  1. Heja, kreativitet är super på alla sätt.

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa! När man googlar"Raosol interkulturalitet" så hamnar din blogg som nummer ett! Grattis.. eller vad säger man.. borde vara värt nåt att rankas som bästa träff av google.

    SvaraRadera
  3. Oj vad häftigt! haha!

    SvaraRadera